Darslikdagi xatolar ko’pmi?

Maktab darsliklaridagi muammolar farzandlariga maktabga tayyorgarlik ko’rishda yordam beradigan ota-onalar uchun og’riqli og’riq bo’lib, bolalarimizga bilim va ko’rsatma beradi. Albatta, bu begonalashish o’z farzandlarini qo’shimcha o’qituvchi yoki bilimli, fidoyi va tajribali o’qituvchi qo’lida o’qitadiganlar uchun begona. Ammo har kuni takrorlanadigan «Bola-darslik-o’qituvchi» uchburchagida «darslik» eng og’riqli burchak hisoblanadi.

Nega darsliklarga qarshi juda ko’p norozilik mavjud? Chunki mutaxassis bo’lmagan odam ham uning kamchiliklarini «ko’rishi» mumkin. Jiddiy ravishda, ushbu darslik hatto boshlang’ich sinflarda ham bolalar uchun qiziq emas. Matnlar orasidagi tanlangan rasm, rang, shakl, «havo», «suv», albatta, mavzuni idrok etishga, tarkibni o’zlashtirishga ta’sir qiladi. Bugungi darsliklar televizor, kompyuter, telefon va Internet bilan raqobatlashishi kerak. Hozircha ushbu bahsda darsliklarning «qo’lini» ko’rmayapmiz. Afsuski, ular 20 yil oldingi darajaga ega. To’g’ri, mavzular bir-biriga bog’langan va bir-biriga bog’langan. Ammo ular bolalar qalbini va qiziqishini jalb qiladigan darajada emas.

Ushbu nuqson, xususan, geometrik shakllarni o’rganishga to’sqinlik qiladi. Mutaxassis uchun mo’ljallangan ob’ekt misolida bola o’tkir, o’tmaydigan va to’g’ri burchak nima ekanligini tushunishi va eslashi haqiqatan ham qiyin. Uch burchak qachon va qaerda ishlaydi? Agar unga shu tarzda murojaat qilinsa, men bolaga nimanidir o’rgatish mumkin deb o’ylayman. Masalan, eshik buning yorqin namunasidir. Agar siz uni har qanday tomondan tasvirlab bersangiz va bolani qiziqtirsangiz, vaqti kelganda va ochiq eshik to’g’ri burchak hosil qilsa, bu qanchalik yaxshi bo’ladi.

Darslikdagi kamchiliklar

Darslikdagi yana bir kam – matn bayoni. Boshlanich sinf matematik darsliklarida aniklik, soddalik etishmaidi. Masalan, “Kesmaning boshqarilishi. Ikki nuqta bo’yicha masofani 1 santimetr aniqlikda o’lchash va taqqoslash »mausushi. Mavzuni fahmlash uchun xizmat ikki-uch marta o’qishga tug’ri keladi. Ruschasini o’qib, tanlash mumkin: “Segment uzunligi. Ikki nuqta orasidagi masofani santimetrda o’lchash va segmentlarni taqqoslash. «

Matnni xijolat bilan o’qigan birinchi sinf o’quvchisi uchun negadir sarlavhalar uzun va mavhum. Etti yoshli bolalarni rus tiliga qo’rqitadigan rus darsliklarining savodsiz tarjimalarini eslatuvchi sarlavhalar mavjud. Bolaning «Agar raqamga miqdorni yoki farqni qo’shishingiz kerak bo’lsa, shuning uchun ular qavs ichida yozilgan bo’lsa» qoidasining yarmini tushunishi va eslab qolishi ehtimoldan yiroq emas.

Afsuski, darslik ichida qavs ichidagi harakatlarning bajarilish tartibi uchun amaliy yoki esda qolarli tushuntirish mavjud emas. Mening tajribamga ko’ra, qavslar tushunchasini bolalarimning tillarida chaynashga to’g’ri keldi. «Qavslar – bu maydondagi o’yinchilar, ular avval o’ynashadi. Qavslar tashqarisidagi raqamlar zaxira o’yinchilari bo’lib, ular o’yinchilar maydonda o’ynaganidan keyin to’pni so’rashadi.

«Qo’shimchaning o’zgaruvchanligi», «Qo’shimchaning kesilgan uzunligini qurish. «Uzunlik va masofani o’lchash» toifasidagi bolaning tasavvuriga mos kelmaydigan 6-10 so’zdan iborat sarlavhalar faqat kattalar uchun tushunarli.

To’g’ri, darslik tuzish juda qiyin va murakkab vazifa. Mavjud bilimlarni tegishli miqdor va shaklda taqdim etish oson emas. Ushbu jarayonda bolaning yoshi, uning oldingi ko’nikmalari, kelajakda o’tishi kerak bo’lgan bilimlar, materialni taqdim etish usullari va jamiyatda ro’y berayotgan yangiliklar kabi ko’plab jihatlar hisobga olinadi. Shuning uchun darslik mualliflaridan doimiy izlanish, xatolardan tezda xulosa chiqarish va ularni tuzatish talab qilinadi.

Shu o‘rinda savol tug‘iladi: darslikni qabul qilgan har bir avlodning tafakkuri, bilimi va xulosalari qachon nazorat qilinadi va darslikka tegishli o‘zgartirishlar kiritiladi? Darslik darajasi – bu o’quvchilar saviyasini oshiradigan va aksincha, bolaning kuchi va vaqtini behuda sarf qiladigan yukni yo’q qiladigan juda muhim vosita va unga faqat qurol ekanligimni his qilish bilan erishish mumkin.

Ulashing | Поделись этим: